Hæklet blæksprutteFavoriteLoadingTilføj til favoritter

Hæklet blæksprutte

Udskriv denne opskrift

En stor version af den kendte sprutte, der blandt andet bruges til spædbørn, der kan træne deres fingermotorik ved at lege med blækspruttens arme. Denne sprutte hækleopskrift kan laves i alle farver – det er kun fantasien, der sætter grænser.

Materialer:

Bomuld 8/4

4,5 mm hæklenål

4 mm hæklenål

Fiberfyld

Stoppenål

Forkortelser:

lm: Luftmaske

fm: Fastmaske

hstgm: Halvstangmaske

stgm: Stangmaske

km: kædemaske

MR: Magisk ring

m: maske

udt: Udtagning (2 m i samme maske)

Int: Indtagning (2 m hæklet sammen)

Hæklet sprutte opskrift

Denne sprutte er hæklet med dobbelttråd. Krop og arme på 4,5 mm og øjne på 4 mm. Der er brugt 4 blå nøgler, 2 violet og lidt hvid og sort.

Arme x 8:

Farve 1

Kæde 50 lm

Opskriften fortsætter under annoncen...

1. runde: (1 fm, 1 hstgm, 1 stgm) i anden lm fra nålen, 3 stgm i hver maske kæden Afslut med en lm og bryd garnet

Farve 2

Start i bunden af sprutte armen og hæft garnet med en km, i kæden

2. runde: 2 fm i hver Afslut med en lm og bryd garnet

Hæft enderne. Efterlad en dobbelttråd i kropsfarven, til at sy armen fast på kroppen

Krop:

Farve 1
1. runde: 6 fm i MR [6]
2. runde: 6 x udt [12]
3. runde: 6 x (1 fm og 1 udt) [18]
4. runde: 6 x (2 fm og 1 udt) [24]
5. runde: 6 x (3 fm og 1 udt) [30]
6. runde: 6 x (4 fm og 1 udt) [36]
7. runde: 6 x (5 fm og 1 udt) [42]
8. runde: 6 x (6 fm og 1 udt) [48]
9. runde: 6 x (7 fm og 1 udt) [54]
10. runde: 6 x (8 fm og 1 udt) [60]
11. runde: 6 x (9 fm og 1 udt) [66]
12. runde: 6 x (10 fm og 1 udt) [72]
13- 24. runde: 1 fm i hver maske [72]
25. runde: 6 x (10 fm og 1 int) [66]
26. runde: 6 x (9 fm og 1 int) [60]
27. runde: 1 fm i hver maske [60]
28. runde: 6 x (8 fm og 1 int) [54]
29. runde: 6 x (7 fm og 1 int) [48]
30. runde: 1 fm i hver maske [48]
31. runde: 6 x (6 fm og 1 int) [42]
32. runde: 6 x (5 fm og 1 int) [36]
33. runde: (i bagerste maskeled) 1 fm i hver maske [36]
34. runde: 6 x (4 fm og 1 int) [30]
35. runde: 6 x (3 fm og 1 int) [24] Fyld
36. runde: 6 x (2 fm og 1 int) [18]
37. runde: 6 x (1 fm og 1 int) [12]
38. runde: 6 x int [6]

Afslut med en lm og bryd garnet

Hæft garnet med en km i forreste maskeled i runde 33.

39. runde: (i forreste maskeled i runde ) 2 lm, 12 x (2 stgm og 1 stmg-udt), 1 km i 1. stgm i runden [48]

Farveskift: Farve 2

Alle farveskift (også ved øjnene) laves ved, at i den sidste maske i runden, inden farveskift, laves den sidste tråd om nålen, med den nye farve og trækkes gennem.

40. runde: 1 fm i hver maske [48]

Afslut med en lm og bryd garnet Alle ender hæftes

Øjne x 2:

1. runde: (Sort: 10 stgm, Hvid: 2 stgm) 12 stgm i MR [12]

2. runde: (Farve 2: 24 fm) (i bagerste maskeled)2 fm i hver maske, 1 km i fm [24]

3. runde: (Hvid: 36 stgm) 3 lm, 12 x (1 stgm og 1 stgm-udt), 1 km i stgm Afslut med en lm og bryd garnet. (Efterlad nok garn, til at sy øjnene fast med) Hæft enderne, men efterlad den hvide sluttråd, til at sy øjnene fast på kroppen

 

Monter arme og øjne på din hæklede blæksprutte.

God fornøjelse med at hækle blæksprutter 🙂

6 kommentarer til “Hæklet blæksprutte

  1. Hej,

    Jeg har et spørgmål: når du hækler legetøj og den skal gives videre til en lille baby, skal den først vaskes?? Og hvis ja, er det først i 1dl eddike og 1l vand og så i vaskemaskinen eller hvordan?

    På forhånd tusind tak.

    Note: og mange tak for denne fine opskrift! Jeg er ved at lave den til mit første barn som skal hilse på os i august.

    Mvh Julia

    1. Ved ikke om du har fået svar men jeg ville give en vaske vejledning med da de km bruge noget bestemt vaskepulver og sådan. Men 1 del eddike og 8 del vand.

Skriv en kommentar

Din email adresse bliver ikke offentliggjort. Felter markeret med * skal udfyldes.