Dukkehue hækleopskriftFavoriteLoadingTilføj til favoritter

Dukkehue hækleopskrift

Udskriv denne opskrift

Denne hæklede dukkehue opskrift passer til dukker med hovedomkreds på 26 cm. Alle farver an bruges til dukkehue hækleopskriften 🙂

Dukkehue opskrift

Hækles i sprial.
8 fm i magisk ring
2 halve stangmasker (hstm) i hver = 16
2 hstm i hver anden = 24
2 hstm i hver tredje = 32
2 hstm i hver fjerde = 40
2 hstm i hver femte = 48 masker

6 runder med 1 maske i hver = 48
1 runde fastmasker

Opskriften fortsætter under annoncen...

Øreklapper:
Kædemaske i de næste 4 masker (fra midt bag)
1 fm i de næste 12 masker – vend med en luftmaske
1 fm i hver maske tilbage over de 12 masker -vend med en luftmaske
1 fm, 2 fm sammen, 1 fm til der er 3 masker tilbage, 2 fm sammen, 1 fm -vend med en luftmaske
Fortsæt indtagning på denne måde til der er 3 masker tilbage
Bryd garnet og lav en øreklap på den anden side. (tæl 16 masker fra midt bag/nakken og start i denne
maske. Sæt garnet til og hækl 12 fastmasker mod nakken af huen)
Bryd garnet
Sæt garnet til midt bag og hækl fastmasker hele vejen rundt om huen.
Vend evt og hækl en runde fastmasker den anden vej for at give en anderledes kant.

Sæt bånd i øreklapperne.

Håber I kan bruge denne dukkehue opskrift 🙂

2 kommentarer til “Dukkehue hækleopskrift

  1. Hej.
    Tak for gratis opskrift.

    Hvilken str. nål og garn er brugt.
    Jeg er gået i gang med nål 2,5mm, garn 8 (Mayflower junior, tror 8/4).
    Men synes den ser ret lille ud her ved runde 4 (32 masker).
    Kan jeg bare fortsætte med masker, til jeg når den ønskede omkreds (altså antallet før de 6 runder med en i hver? (Er ret ny, og ved ikke meget om hordan man beregner størrelse).
    Jeg tror jeg hækler ret fast.
    Tak for din hjælp.

    1. Hejsa
      Jeg tror jeg brugte bomuld fra søstrene grene og nål 3,5 eller 4
      Men princippet er egentlig bare at fortsætte udtagningerne til du har den ønskede størrelse. Du kan regne ud hvad diameteren på huen skal være ved at måle hovedomkredsen og dividere med 3,14 (ex hovedomkreds 50 cm = diameter efter sidste runde med udtagning knap 16 cm.)
      🙂

Skriv en kommentar

Din email adresse bliver ikke offentliggjort. Felter markeret med * skal udfyldes.